Thursday, March 3, 2011

TINGGAL BERSAMA IBU TIRI..

Dari kampung kami singgah di Kuala Lumpur, rumah kakak ayahku. Setelah itu, ayahku telah membawa kami adik-beradik ke rumahnya di Bukit Puchong, Temerloh Pahang. Bermulalah episod kami adik beradik duduk dengan ibu tiri. Sejak dari hari itu kami tidak lagi merasai kasih sayang seorang ibu, tidak lagi dapat menikmati masakan ibu dan mulut kami juga tidak lagi menggunakan perkataan mak. Sejak ayahku berhenti dari askar ia telah memohon untuk bekerja di felda.

Ibu tiriku sudah mempunyai seorang anak yang sebaya dengan adikku yang keenam ketika itu. Kedua-duanya lahir pada tahun 1970. Beza antara mereka hanya 6 bulan. Tugas menjaga adik-adikku yang masih kecil itu telah menjadi tugas kakak dan aku. Aku dan kakakku akan memastikan adik-adikku mandi pagi dan petang, makan pakai mereka dan juga keselamatan mereka. Memandangkan kami masih kecil, kadang kala sambil bermain teng-teng sambil mendukung adikku yang masih kecil. Sedih ada lucu pun ada.

Rumah penduduk di situ semuanya sama sahaja bentuknya. Memandangkan kawasannya di pendalaman, masakan ikan laut sukar didapati. Kami kerap memakan ikan sungai seperti ikan talapia, siput sedut, ikan sadin dalam tin, ikan masin dsbnya.
Sekolahku pula terletak di Bukit Mendi, bersebelahan dengan Bukit Puchong. Setiap pagi kami akan dihantar menggunakan lori trelar ke sekolah dan begitu juga di waktu pulang dari sekolah. Perjalanannya mengambil masa hampir 30 minit (jika tidak silap). Jika hari hujan, kasut kami penuh dengan tanah merah kerana jalannya tidak sepenuhnya jalan tar.
Pada suatu hari, ayahku membawa pulang sebuah basikal baru. Memandangkan aku dan kakakku tidak mahir untuk menaiki basikal, kami pun belajar untuk menaikinya. Seperti biasa aku sebagai pembonceng sahaja kerana aku takut untuk membawanya. Satu peristiwa lucu yang masih aku ingat ialah pada hari pertama semasa pulang dari sekolah, kami beramai-ramai berlumba-lumba untuk pulang ke rumah. Basikal kami yang paling di hadapan. Memandangkan jalannya tidak rata dan tanahnya pula merekah-rekah, kami terpaksa menaiki bukit dan menuruni bukit. Kakakku terpaksa menggunakan sekuat tenanganya untuk mengayuh basikal kerana aku ada di belakang sebagai pembonceng. Tiba-tiba semasa turun bukit, dia tidak dapat mengawal basikalnya. Basikal kami menuruni bukit dengan lajunya. Aku menjerit ketakutan, di kiri kanan jalan pula ada gaung yang curam. Lantas aku terus mengepit tayar basikal dengan kakiku dengan mengharapkan agar basikal itu akan berhenti. Apa lagi, beg sekolah kami dan kedua-dua kasutku terjatuh di belakang. Kami jatuh dari basikal ketika hendak menaiki bukit. Nasib baik ada kawan-kawan di belakang mengambil beg sekolah kami dan kasutku dan memberikan kepada kami semula.

No comments:

Post a Comment