Thursday, October 14, 2010

BERMULANYA KEHIDUPANKU DI SINI...

Aku telah dilahirkan pada 9 November 1961 di sebuah kampung yang bernama Tanah Lalang, Bagan Datuk, Perak. Aku telah diberi nama Nurafidah Hanum binti Ramli oleh ayahku dan aku amat bangga dan suka dengan nama itu. Ibuku pernah bercerita kepadaku waktu beliau melahirkanku ketika itu waktu senja Semasa ibuku melahirkanku pada ketika itu, ayahku tiada disisi ibu, kerana ayahku sedang bertugas di Conggo, Afrika. Ayahku seorang askar dan telah pergi ke Conggo sebagai pegawai pengaman. Conggo ketika itu sedang bergolak peperangan saudara. Nasib baik ada adik ibuku yang ketika itu masih remaja.  Beliau berlari dengan pantas ke rumah mak bidan untuk memaklumkan yang ibuku akan bersalin.  Akhirnya dengan izin Allah s.w.t aku selamat dilahirkan jam lebih kurang 7.00 malam.  Aku boleh bayangkan bagaimana perasaan ibuku ketika itu, kerana suami tiada disisinya semasa melahirkan aku, kerana sekarang ini aku juga seorang isteri dan juga seorang ibu.  Jika aku berada di tempatnya ketika itu, entah berapa banyak agaknya air mataku tertumpah ke bumi kerana aku ini seorang yang berjiwa halus dan terlalu sentimental.  Itulah kelemahan sikapku, kerana apa sahaja yang menyentuh perasaanku cepat betul air mataku keluar, walaupun sehabis daya aku cuba untuk menahannya.

Semasa aku berumur 4 tahun, ayahku telah menyewa di sebuah rumah di Lorong Keramat 1, Kuala Lumpur.   Di sekeliling kawasan rumahku tanahnya berpasir seperti di tepi laut. Mungkin kebersihan kurang di titik beratkan ketika itu, kedua-dua tanganku berkudis-kudis dan apabila di bawa ke hospital, kedua-dua tanganku dibalut.  Aku disuap oleh ibuku ketika makan nasi memandangkan tanganku yang berbalut. Di hadapan rumahku pula terdapat sebatang pokok rambutan.  Apabila buahnya mula menampakkan hasil, aku memanjat pokok rambutan tersebut tanpa pengetahuan ibu bapaku.  Akhirnya aku telah jatuh dari pokok rambutan itu.  Aduh......Nasib baik tidak ada tulangku yang patah, tetapi aku telah diberi kata dua oleh ayahku.  Aku bersyukur kepada Allah s.w.t kerana aku terselamat dan tuhan masih lagi memberiku peluang untuk merasai kehidupan ini...

Selepas itu ayahku menyewa serumah setinggan di Kampung Bumiputera, betul-betul di belakang RRI, Jalan Ampang.  Ada satu peristiwa yang aku ingat semasa itu aku mungkin berumur 5 tahun.   Aku mengikut ibuku membasuh kain di sebuah telaga.  Semasa ibuku membasuh kain, aku cuba mengambil air di dalam telaga tersebut dengan menggunakan timba yang bertali.  Airnya agak dalam juga  kalau dibandingkan dengan umur aku ketika itu.  Tiba-tiba aku rasa kedua-dua kakiku terangkat dan badanku hampir jatuh ke dalam telaga, tetapi ibuku sempat dapat menangkap kakiku.  Jika tidak, mungkin aku sudah menjadi arwah.  Bila ku kenang peristiwa itu, seram sejuk rasanya badan ini.  Tuhan masih lagi memberiku peluang kedua untuk aku  merasai hidup ini......

Selepas itu yang kuingat bapaku telah menyewa di sebuah rumah yang berhampiran dengan pasar di Keramat, Kuala Lumpur.  Aku telah disekolahkan di Sekolah Rendah Kebangsaan Keramat 2.  Setiap hari ibuku mengantarku ke sekolah.  Yang menghairankanku sehingga kini, kenapa aku selalu menangis di hadapan pintu pagar sekolah sehinggakan penjaga lalu lintas terpaksa menarik dan mengangkatku masuk ke dalam kawasan sekolah.  Apabila di dalam kelas pula ada pula kawan sekelasku yang selalu mengangguku.  Mungkinkah itu yang menyebabkan mengapa aku tidak mahu ke sekolah.  Akhirnya aku ditukarkan ke sesi petang kerana kakakku bersekolah di sesi petang.  Yang menghairankanku kenapa aku  tidak disekolahkan dalam sesi yang sama sebelum ini.  Sehingga kini aku masih tidak mendapat jawapannya kerana ayahku telah lama mengadap Ilahi dan aku pula tidak bertanya kepada ibuku. Sejak aku bersama kakakku, aku tidak membuat perangai kerana kakakku akan menjagaku jika ada sesiapa yang mengganggku.  Lucunya bila kukenangkan peristiwa silamku...

No comments:

Post a Comment