Tuesday, October 19, 2010

PERISTIWA BERDARAH 13 MEI 1969

Pada suatu petang, ayahku telah membawa aku dan kakakku ke kedai untuk bersiar-siar sambil untuk membeli peralatan sekolah kami.  Kami bertiga menaiki motor vespa yang  amat popular di zaman itu.  Semasa kami dalam perjalanan menuju ke kedai di pasar Keramat, sepanjang perjalanan kelihatan orang amat sibuk dan dalam kelam kabut dan ada yang berlari-lari kesana kemari dan di tangan mereka masing-masing  memegang senjata seperti parang, pisau, batang besi dan lain-lain lagi.   Ada yang menjerit ke arah kami supaya pulang dengan mengatakan orang Cina telah mengamuk.  Ayahku berhenti dan bertanyakan sesuatu dan akhirnya kami berpatah balik ke rumah.   Ayahku memaklum kepada jiran-jiran kami maklumat yang telah diperoleh tadi.  Mereka semua mengarahkan anak-anak mereka masuk ke rumah dan masing-masing bersedia dengan senjata yang ada. 
Pada sebelah malam kami diarahkan duduk ke dalam rumah jiran kami.  Kelihatan ada keluarga lain juga yang masing-masing duduk diam bersama ibu mereka.  Mulut ibuku dan juga kawan-kawannya yang lain terkumat kamit membaca al-fatihah dan juga ayat-ayat quran agar dijauhkan sebarang mala petaka.   Tiba-tiba terdengar bunyi riuh rendah dan jeritan memecah sunyi.  Kami semua menggigil ketakutan.  Terdengar suara diari luar mengatakan rumah terbakar selang 3 rumah dari tempat kami berkumpul.    Bunyi riuh orang berlari, bunyi dentuman dan lain-lain lagi berlarutan sehingga ke pagi.
Keesokan harinya kelihatan ayahku memakai uniform askar berselepang merah.  Dia juga mempunyai senapang di tangannya. Aku tidak mengerti apa yang sudah berlaku kerana ketika itu aku baru berumur 7 tahun.   Ayahku ttelah menghantar kami sekeluarga ke rumah quarters kem askar di Jalan Padang Tembak, Kuala Lumpur.  Di sana juga terdapat lebih 2 - 3 keluarga di rumah yang kami tumpangi.  Pelbagai cerita yang kudengar tetapi aku masih tidak mengerti situasi yang telah melanda ketika itu.   Apabila keadaan telah aman dan terkawal kami pun pulang semula ke rumah kami.  Semasa aku dan kawan-kawanku bermain-main, ku terpandang  rumah yang selalu aku lalu lalang di situ seperti kawasan padang jarak padang tekukurkerana rumah-rumah di kawasan tersebut telah habis terbakar.  Yang tinggal hanyalah tunggul kayu yang telah hangus dan debu-debu papan kayu bersepah-sepah di atas tanah.  Kami mengutip apa yang boleh kami guna untuk bermain.  Kawan-kawanku mengatakan banyak duit siling yang dia jumpa. 
Pelbagai cerita yang aku dengar.   Kebanyakan rumah yang terbakar itu kepunyaan yang berbangsa Cina.   Aku  bersyukur kerana tuhan masih lagi menyayangi aku dan keluaargaku kerana terselamat dari segala kekalutan yang berlaku ketika itu. 

No comments:

Post a Comment